Hvordan skal makerkulturen vinkles i forhold til VIAs professionsuddannelser ?

Lige nu arbejder jeg på at undersøge, hvordan makerkulturen passer ind i forhold til VIAs uddannelser. Det arbejde er på ingen måde færdigt, men jeg vil blot beskrive en lille oplevelse, der kun bekræfter mig i, at potentialet med makerkulturens teknologier er enormt.

I vores gruppe af pædagogiske it-konsulenter diskuterede vi for 2 uger siden, hvilke uddannelser, som vi eventuelt skulle starte med at introducere det til. Læreruddannelsen er oplagt, fordi FabLabs på folkeskoleområdet buldrer løs. Vi tænkte også, at ergoterapeuterne kunne have en interesse i at de studerende selv kunne fremstille hjælpemidler, men vi kender ikke rigtigt nogen fra den uddannelse. Derfor gik jeg ned af gangen til vores naboer på Campus, der er ernærings og sundhedsuddannelsen. Det kunne være, at en af dem kendte til en underviser på ergoterapeutuddannelsen, der kunne hjælpe os. Vi kom aldrig ned til ergoterapeuterne.
Da underviseren på ernærings og sundhedsuddannelsen hørte om vores tanker røg vi direkte ind i et stort tværfagligt projekt mellem flere uddannelser, hvor vi dagen efter fortalte gruppen af undervisere i det tværfaglige forløb om vores ideer og om mulighederne. Dernæst videre i auditoriet til mere end 60 studerende, hvor vi så ud fra deres projekter skal vælge 3-4, der kan blive pilot-forsøg. Alle var helt tændte på mulighederne.

Så vi kom lidt hurtigere i gang end planlagt – men nu høster vi så nogle erfaringer, selvom vi ikke helt har nået at lave rammerne for konceptet/koncepterne færdige.

Skriv en kommentar